برد24

بروزترین اخبار فرمول یک و ورزش بانوان

زهرا نعمتی نهمین طلای ایران در پارالمپیک 2020 را از آن خود کرد

1 دقیقه خوانده شده
زهرا نعمتی نهمین مدال طلای ایران

توکیو 2020 - زهرا نعمتی نهمین مدال طلای ایران را در بازیهای پارالمپیک 2020 کسب کرد.

زهرا نعمتی نهمین طلای ایران در توکیو 2020

زهرا نعمتی بدون شک محبوب‌ترین و موفق‌ترین زن پارالمپیکی است. وی پس از عملکردش در مسابقات تیراندازی با کمان آسیایی ۲۰۱۵ در بانکوک – تایلند، موفق به کسب صلاحیت برای ایران در مسابقات پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ و همچنین المپیک شد.

آخرین کمانداری که در هر دو بازی در یک سال شرکت کرد، پائولا فانتاتو ایتالیایی در آتلانتا ۱۹۹۶ بود. اما او نه تنها در المپیک شرکت کرد، بلکه پرچم ایران را در مراسم افتتاحیه بر دوش داشت و آگاهی از جنبش پارالمپیک را افزایش داد.

نعمتی گفت: “نمایندگی به عنوان یک پارالمپیکی پیام مهمی را به جهان ارسال کرد. پیام مهمی که یک پارالمپیکی می تواند برای رقابت با المپیک برای رقابت با ورزشکاران نخبه [توانمند] و همچنین به عنوان پرچمدار کشور عمل کند. بسیار خوشحالم که این پیام را با حضورم در بازیهای المپیک ریو ارسال کردم. ”

در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶، نعمتی در ست دوم ۲۸با جمع آوری مجموع ۲۸  توانست در جدول امتیازات قرار بگیرد‌. اما در سری پایانی موفق نشد و در نهایت با نتیجه ۶-۲ از دور رقابت‌ها کنار رفت. او برای مسابقات پارالمپیک به سامبودرومو بازگشت. نعمتی با موفقیت از عنوان خود در لندن ۲۰۱۲ دفاع کرد. جایی که اولین زن ایرانی بود که در بازی‌های پارالمپیک یا المپیک طلا گرفت.

 

زهرا نعمتی - المپیک توکیو 2020

زهرا نعمتی از تکواندو تا مدال طلای تیراندازی با کمان

“من باز هم از همه افراد دارای معلولیت درخواست میکنم. هرگز تسلیم ناتوانی خود نشوید. مطلع باشید که ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر ناتوانی است. ”

در ژوئن ۲۰۱۴، نعمتی به شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا رفت. تا در پنل سازمان ملل متحد با عنوان “ورزش برای توسعه فراگیر: توانمندسازی افراد دارای معلولیت از طریق ورزش” سخنرانی کند.

زهرا متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴، کمربند مشکی در تکواندو داشت. تا این که در سال ۲۰۰۴ تصادفی آسیب در ناحیه نخاع را برای او به دنبال داشت.

دو سال پس از حادثه، بعنوان دانشجو در دانشگاه تیراندازی با کمان، این رشته را آغاز کرد. وی به سرعت به همه ثابت کرد که نقص او محدودیتی بدنبال ندارد. تنها شش ماه پس از شروع این ورزش، در اولین مسابقات ملی خود، در کنار کمانداران توانمند شرکت کرد و در مکان سوم قرار گرفت. در نتیجه، برای پیوستن به تیم ملی تیراندازی با کمان دعوت شد. از آن پس، در هر مسابقه‌ای که شرکت کرده، مدال کسب نموده است.

 

افتخارات بانوی اول تیراندازی با کمان کشور

در طول یک دوره دو ساله که با کمانداران توانمند رقابت می کرد، مدال برنز فردی و نقره و برنز تیمی را در مسابقات آسیایی کسب کرد. وی در اولین حضور خود در تیراندازی با کمان پارالمپیک در مسابقات قهرمانی جمهوری چک ۲۰۱۰، رکورد جهان را شکست. نعمتی هم چنان تعدادی مدال در مسابقات انفرادی و تیمی نیز کسب کرد.

زهرا نعمتی در مسابقات جهانی تیراندازی با کمان در ۲۰۱۱ در تورینو- ایتالیا، رکورد جهان را در چهار مسافت شکست.

در لندن ۲۰۱۲، نعمتی در مسیر خود برای کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی انفرادی زنان  W1/W2، رکورد پارالمپیک را به نام خود به ثبت رساند. در همین زمان، یک مدال برنز را نیز در بازی بازگشت تیم زنان کسب کرد.

موفقیت او منجر به پوشش رسانه‌ای قابل توجهی در کشور شد. این پیروزی بانوان دیگری را نیز تشویق به ورزش های پارالمپیک، به ویژه تیراندازی با کمان کرد.

نعمتی بیان کرد: “هنگام بازگشت به خانه، با مردمی خوشحال و شاد مواجه شدم. هنگامی که وارد شهر کرمان شدم و استقبال مردم از ورودم به خانه را دیدم، اشک از چشمانم سرازیر شد. ”

در سال ۲۰۱۳، نعمتی در SportAccord Spirit of Sport Awards در سن پترزبورگ روسیه جایزه ای انفرادی دریافت نمود. افتخاری که از تعهد و روحیه بشردوستانه ورزشکارانی که در استفاده از ورزش به عنوان ابزاری برای روابط  و تغییرات مثبت اجتماعی سهم بسزایی داشته اند، قدردانی می کند.

در همان سال، زهرا نعمتی در مسابقات جهانی بانکوک – تایلند، یک مدال طلا و یک مدال برنز به مجموعه افتخارات خود اضافه کرد.

 

 

برای دریافت اخبار روز ورزشی با برد۲۴ همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *