برد24

بروزترین اخبار فرمول یک و ورزش بانوان

گرندپری ابوظبی نتیجه ای عجیب در قهرمانی جهان فرمول یک بود

گرندپری ابوظبی نتیجه ای عجیب در قهرمانی جهان فرمول یک بود

گرندپری ابوظبی نتیجه ای عجیب در قهرمانی جهان فرمول یک بود

گرندپری ابوظبی را مکس ورستاپن از ردبول، در آخرین دور مسابقه از آن خود کرد. این گرندپری آخرین مسابقه فصل فرمول یک بود که پایانی متحیرانه رقم زد. با اینکه تیم مرسدس اعتراض خود را اعلام کرد، درخواستشان رد شد و قهرمانی را به ورستاپن دادند.

همیلتون که از جایگاه دوم مسابقه را شروع کرد، در اولین دور به جایگاه اول رسید. او تا دور 57 (از 58 دور کل گرندپری) مقتدرانه در جایگاه اول ماند.

اما مسابقه که دوباره شروع شد، یک دور مانده به پایان، ورستاپن با تایر های جدید و همیلتون با تایرهای قدیمی بودند. زمانی که ردبول فریاد شادی میزد، همیلتون ناباورانه در ماشینش نشسته بود. او باور نمی کرد چطور پیروزی در دقایق آخر از او گرفته شد.

اعتراض مرسدس باعث شد جشن شادی قهرمانی ردبول برای 4 ساعت متوقف شود. اما درخواست آنها رد شد و ردبول جشن خود را ادامه داد. با این حال مرسدس اعلام کرد دوباره درخواست بازنگری خواهد داد.

گرندپری ابوظبی نتیجه ای عجیب در قهرمانی جهان فرمول یک
گرندپری ابوظبی نتیجه ای عجیب در قهرمانی جهان فرمول یک

گرندپری ابوظبی چطور گذشت؟

همیلتون که شروع بهتری داشت، در دور اول جایگاه یکم را گرفت. ردبول شکست را قبول کرده بود و مرسدس تا دور 53 که نیکولاس لطیفی تصادف کرد، از قهرمانی خود مطمئن بود.

همیلتون درخواست تعویض تایرهایش را به تیم داد. اما مرسدس حس کرد اگر ورستاپن هم به پیت نرود، این پیت استاپ موقعیت آنها را به خطر می اندازد. بعد از دومین توقف مسابقه ورستاپن تایرهای جدید گرفت. بنابر این تصور پیت استاپ نرفتن او دور از ذهن نبود.

اما در حالی که همیلتون تایر جدید نگرفت، ورستاپن به پیت رفت تا تایرهای جدیدتری بگیرد.

بعد از شروع مسابقه، مایکل ماسی، مدیر مسابقه گفت ماشین های که بین همیلتون و ورستاپن قرار دارند اجازه سبقت ندارند. و این موضوع یک قانون طبیعی در همه مسابقات بود.

نظر مایکل ماسی با اعتراض ردبول عوض شد

اما ردبول اعتراض کرد و ماسی نظرش را عوض کرد. او اجازه داد ماشین هایی که بین این دو قرار گرفتند، از همیلتون عبور کنند تا ورستاپن به همیلتون نزدیک شود.

یک دور تا پایان مسابقه، ورستاپن پشت همیلتون رسید. در همین زمان ماشین امنیتی که تا الان جلوی آنها با سرعت کم حرکت می کرد و اجازه عبور نمیداد، ناگهان از پیست خارج شد تا مسابقه ادامه یابد.

ورستاپن تایرهای جدید گرفت تا در پیچ پنجم از همیلتون با تایرهای قدیمی اش سبقت گرفت. جالب اینکه با همه اتفاقاتی که در 4 دور آخر مسابقه افتاد، کسی حق را به همیلتون نداد.

همیلتون قهرمانی را از دست داد. او تنها برای هشتمین قهرمانی پیاپی مرسدس در سازندگان شادی کرد. برخلاف ورستاپن که بعد از دوم شدن در مسابقه قبلی سکو را بدون تبریک ترک کرد، همیلتون و مرسدس به او تبریک گفتند.

گرندپری ابوظبی نتیجه ای عجیب در قهرمانی جهان فرمول یک
تبریک همیلتون به ورستاپن

 همیلتون قهرمانی جهان را در دست داشت تا اینکه شانسش عوض شد

واقعیت این بود که همیلتون و مرسدس فاصله زیادی با بقیه رانندگان به خصوص ردبول داشتند. مرسدس در گرندپری ابوظبی حتی بیشتر از 4 گرندپری قبلی، برتری داشت.

ردبول هر آنچه از دستش بر می آمد به سمت همیلتون پرتاب کرد. از اعتراض به سبقت تا بقیه موارد!

وقتی همیلتون و ورستاپن برای تعویض تایر به پیت استاپ رفتند، ردبول پرز را بیرون نگه داشت تا جلوی همیلتون را بگیرد. اما همیلتون در پیچ ششم از پرز عبور کرد. به پرز دستور دادند تا همیلتون را عقب نگه دارد. این به ورستاپن کمک کرد تا فاصله 8.7 ثانیه ای با همیلتون را به 1.7 برساند.

اما همیلتون به راحتی دوباره از ورستاپن فاصله گرفت. اما با تصادف جیووینازی و حضور ماشین امنیتی برای پاکسازی پیست، ردبول یک شانس دیگر گرفت.

شانس های پیاپی ردبول

آنها تایر های ورستاپن را عوض کردند به امید اینکه در 20 دور باقی مانده بتواند از همیلتون سبقت بگیرد.

اما همیلتون به اندازه ای پر قدرت بود که ورستاپن حتی با تایر جدید پیشرفت زیادی نکرد.

اما یک اتفاق دراماتیک دیگر شانس بعدی ردبول را رقم زد. این اتفاق همان تصادف لطیفی در دور 54 بود که قوانین تغییر کرد و ورستاپن را پشت همیلتون قرار دادند.
او با تایرهای سخت باید با سرعت بیشتری می رفت تا تایرها گرم شوند. اما همیلتون با تایرهای از بین رفته و سرد، با ورستاپن و تایرهای جدیدش رقابت کرد. یک دور زمان کافی به همیلتون برای جبران سبقت نداد. قوانین عجیب و تغییرات ناگهانی، قهرمانی جهان را به ورستاپن تقدیم کرد.

گرندپری ابوظبی نتیجه ای عجیب در قهرمانی جهان فرمول یک بود
قهرمانی جهانی که از همیلتون ربوده شد

توتو وولف از شدت عصبانیت در حال انفجار بود. اولین درخواست بازبینی که رد شد، یک بار دیگر مرسدس اعتراض کرد. در حال حاضر 96 ساعت به مرسدس زمان دادند تا مدارک تهیه کنند. جالب اینکه مدارکی نیاز نیست. هر کسی با یک بار دیدن هایلایت مسابقه می تواند همه چیز را ببیند. 8 قهرمانی جهان یک رکورد تاریخی می شد. اما اینکه همیلتون آن را بگیرد برای خیلی از نژادپرستان سخت بود.

نظر دیگر رانندگان راجع به گرندپری ابوظبی

خیلی از رانندگان دیگر نیز از این تغییر قوانین متحیر شده بودند. از میان آنها دانیل ریکیاردو بود که گفت: این عجیب بود و با این نتیجه چیزی برای گفتن ندارم. لاندو نوریس هم در آخر مسابقه گیج شده بود. او نمیداست چرا از ماشین امنیتی سبقت گرفت و بعضی از رانندگان این اجازه را نداشتند! 

تنها تیم و رانندگانی که متحیر نبودند بلکه خوشحال هم بودند، ردبول بود. آنها قهرمانی جهانی را گرفتند که نتیجه تصادف لطیفی در دور 54 و تغییرات قوانین بود. هورنر بعد از مسابقه به شوخی گفت: نیکولاس لطیفی تا آخر عمر ردبول بدون محدودیت خواهد داشت!

عصبانیت و ناراحتی توتو وولف برای از دست دادن قهرمانی جهان همیلتون توصیف نشدنی بود
عصبانیت و ناراحتی توتو وولف برای از دست دادن عنوان قهرمانی جهان همیلتون توصیف نشدنی بود

خداحافظی والتری بوتاس با مرسدس در گرندپری ابوظبی فرمول یک
خداحافظی والتری بوتاس با مرسدس در گرندپری ابوظبی فرمول یک

برای دریافت اخبار روز فرمول یک با برد۲۴ همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *