برد24

بروزترین اخبار فرمول یک و ورزش بانوان

گرندپری عربستان یکی از هیجان انگیزترین مسابقات فرمول یک بود

1 دقیقه خوانده شده
گرندپری عربستان فرمول یک

گرندپری عربستان فرمول یک

گرندپری عربستان هیجان را به این مسابقات بازگرداند. در سال 2022 تمامی تیم ها ماشین های جدید خود را رونمایی کردند. برای این فصل آنها فرصت تغییر بدنه، موتور و حتی نوع سوخت ماشین ها را داشتند.
این تغییرات برای برخی از تیمها مانند فراری بسیار مثبت و برای تیم مرسدس بسیار نگران کننده بود.

در اولین گرندپری فصل 2022 فرمول یک، فراری خوش درخشید و چارلز لکلرک اول شد. به دنبال او هم تیمی اش کارلوس ساینز هم دوم شد. لوئیس همیلتون که حتی بعد از تمرینات مشکلات ماشینش حل نشد مقام سوم را گرفت.

مرسدس اعلام کرد برای مسابقه هفته بعد تغییراتی در ماشین او اعمال خواهد کرد. اما این تغییرات وضعیت را بهتر که نکرد، بلکه لوییس را به قعر جدول فرستاد.

آنچه در عربستان گذشت

جمعه روز تمرین تیم های فرمول یک بود که اتفاق بزرگی افتاد. یمن موشکی را به عربستان فرستاد که به یک نیروگاه نفتی در جده اصابت کرد. این نیروگاه در 10 مایلی پیست جده بود. در همان زمان تمرینات متوقف شد و رانندگان از ادامه این گرندپری منصرف شدند. آنها درخواست کردند که از عربستان در اسرع وقت خارج شوند. تمرینات به تعویق افتاد و رانندگان و مدیران طی 4 جلسه مذاکره بعد از چهار ساعت توانستند رانندگان را راضی به ادامه تمرین کنند. عربستان به آنها 100 درصد گارانتی داد که هیچ گونه اتفاقی برایشان رخ نخواهد داد.

گرندپری عربستان فرمول یک
گرندپری عربستان پیست جده

تمرینات انجام شد و به روز تعیین خط رسید. روز شنبه در اولین تعیین خط، همیلتون با همه تلاشی که داشت، نتوانست ماشین را در یک خط نگه دارد و کنترل کند. بنابراین او به جایگاه 15 ام سقوط کرد و از دور خارج شد. آخرین باری که همیلتون از تعیین خط بازمانده بود، گرندپری برزیل در سال 2017 بود. آن زمان هم لوئیس با تصادف از ادامه تعیین خط باز ماند.

تصادف شدید شوماخر در گرندپری عربستان

گرندپری عربستان
تصادف شدید میک شوماخر گرندپری عربستان

اتفاق بعدی زمانی بود که میک شوماخر در Q2 کنترل عقب ماشین را از دست داد. با رد شدن از کناره های پیست، او کنترل را از دست داد و ماشین چرخیدو پس از لیز خوردن به دیوار اصابت کرد. بعد از این برخورد دوباره ماشینش چرخید و به دیوار برخورد کرد. ماشین میک به علاوه از دست دادن چرخ های سمت راست، تقریبا نصفش خورد شد و در پیست پخش شد. پرچم قرمز بالا رفت.

او را با هلیکوپتر به مرکز درمانی بردند تا تست های لازم بعد از تصادف را انجام دهند. با اینکه بعد از تست حال او  کاملا خوب اعلام شد، مدیر هاس گفت میک در مسابقه فردا شرکت نخواهد کرد. اما هم تیمی او کوین مگ نوسن جایگاه 10 ام را از آن خود کرد.

گرندپری عربستان فرمول یک
ماشین میک شوماخر

سرجیو پرز از ردبول برای اولین بار بعد از 215 تلاش به جایگاه اول تعیین خط دست یافت. پرز از ردبول تنها راننده مکزیکی است که مسابقه فرمول یک را توانست از این جایگاه شروع کند.

بعد از او چارلز لکلرک از جایگاه دوم و ساینز پشت سر او مسابقه را شروع خواهند کرد. ورستاپن، استبان اوکان و جرج راسل به ترتیب چهارم تا ششم بودند.

روز مسابقه

سرجیو پرز که از جایگاه اول مسابقه را شروع کرد، تا 16 دور رهبر مسابقه بود. ردبول او را به پیت استاپ فرا خواند. اما در همین زمان نیکولاس لطیفی از ویلیامز تصادف کرد و ماشین امنیتی به پیست وارد شد. این درحالی بود که چارلز لکلرک، ورستاپن و کارلوس ساینز در رقابت برای جایگاه اول بودند. زمانی که ماشین امنیتی در دور 21 خارج شد، پرز می باید از جایگاه سوم مسابقه را ادامه می داد. اما همان زمان ساینز از پیت استاپ خارج شد و پرز به جایگاه چهارم نزول کرد.

اتفاق بعدی در دور 38 ام رخ داد که دانیل ریکیاردو با موتور خاموش به پیت استاپ فرستاده شد. جالب اینکه فرناندو آلونسو از آلپین هم در همین دور قبل از او موتور ماشین را از دست داده بود. این بار نیز ماشین امنیتی وارد پیست شد و پرچم زرد بالا رفت.

با خروج ماشین امنیتی در دور 41، ورستاپن زیر یک ثانیه با لکلرک فاصله داشت. با رسیدن به منطقه دی آر اس، ورستاپن در دور 42 جایگاه اول را گرفت. اما لکلرک هم بازدن دی آر اس رهبری مسابقه را به خود بازگرداند.

ناامیدی لکلرک در گرندپری عربستان

با اینکه لکلرک امتیاز سریع ترین دور مسابقه را از آن خود کرد، هنوز ورستاپن پشت سرش دیده می شد. اما بدشانسی زمانی رخ داد که در دور 47 پرچم زرد بالا رفت. استرول و آلبون به هم برخوردی داشتند تا ماشین امنیتی را به پیست برگردانند. این زمانی بود که ورستاپن خود را به لکلرک نزدیک کرد و با کم کردن فاصله و خروج ماشین امنیتی، مکس از لکلرک سبقت گرفت. چارلز با 0.549 ثانیه فاصله، جایگاه اولی را از دست داد.

کارلوس ساینز سوم شد و پرز جایگاه چهارم را از آن خود کرد. جرج راسل، اوکان، لاندو نوریس، پیر گسلی و کوین مگ نوسن به ترتیب پنجم تا نهم شدند.

گرندپری عربستان فرمول یک
نتیجه گرندپری عربستان

ناکامی همیلتون

همیلتون که از جایگاه 15 گرندپری را آغاز کرده بود به جایگاه ششم پشت سر راسل رسیده بود. اما در حالی که همه با چرخ های سخت رانندگی می کردند، او را به  پیت استاپ فرا خواندند تا لاستیک مدیوم بگیرد. زمانی که از پیست خوارج شد در جایگاه 11 قرار گرفت. اما با حضور ماشین امنیتی و سرعت پایین ماشین ها، چرخ ها خوب گرم نشد. و در حالی که ماشین لوئیس حتی قبل از مسابقه هم نشان داد که کارایی کامل ندارد، او دهم شد.

گرندپری عربستان فرمول یک
لوئیس همیلتون با ماشینی که قابل رانندگی نیست

لوئیس در مصاحبه قبل از گرندپری عربستان گفت ماشینش قابل رانندگی نیست. بال عقب ماشین مانع چسبندگی ماشین به زمین می شود. در نتیجه کنترل ماشین سخت و غیر قابل تخمین می شود.

گرندپری عربستان فرمول یک
همیلتون می دانست این گرندپری به نفع او تمام نمی شود

او گفت با در نظر گرفتن اینکه من همان ماشین تعیین خط را دارم، راه زیادی را پیش نخواهم برد.

با ما همراه باشید و تحلیل های مسابقات گرندپری 2022 را با گرندپری اتریش ادامه دهید.

برای دریافت اخبار روز فرمول یک با برد۲۴ همراه باشید

3 دیدگاه برای “گرندپری عربستان یکی از هیجان انگیزترین مسابقات فرمول یک بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *