برد24

بروزترین اخبار فرمول یک و ورزش بانوان

گرندپری روسیه – 100 امین پیروزی لوئیس همیلتون در تاریخ ثبت شد

1 دقیقه خوانده شده
bord 24 - گرندپری روسیه – 100 امین پیروزی لوئیس همیلتون

bord 24 - گرندپری روسیه – 100 امین پیروزی لوئیس همیلتون

گرندپری روسیه 2021 برای لوئیس همیلتون صدمین پیروزی را به ارمغان آورد. همیلتون تنها راننده فرمول یک است که توانسته 100 قهرمانی گرندپری داشته باشد. با این پیروزی در گرندپری روسیه، نام لوئیس همیلتون در تاریخ ثبت شد.

bord 24 - گرندپری روسیه – 100 امین پیروزی لوئیس همیلتون
صدمین پیروزی لوئیس همیلتون

 

bord 24 - گرندپری روسیه – 100 امین پیروزی لوئیس همیلتون
لوئیس همیلتون باز هم تاریخ ساز شد

در مسابقه مقدماتی روز شنبه لاندو نوریس اولین پول خود را گرفت تا مسابقه را برای اولین بار از جایگاه اول شروع کند. جایگاه دوم را کارلوس ساینز گرفت و جرج راسل سوم شد. این سه تازه کار مسابقه سوچی را از جایگاه های اول شروع کردند. بعد از این سه نفر به ترتیب همیلتون، ریکیاردو، آلونسو، بوتاس، پرز و اوکان چهارم تا دهم بودند. مکس ورستاپن هم به دلیل عوض کردن موتور ماشینش پنالتی آخرین جایگاه را گرفت.

bord 24 - گرندپری روسیه – 100 امین پیروزی لوئیس همیلتون
پیروزی لوئیس آرزوهای لاندو نوریس را در هم شکست

پنالتی جایگاه آخر چیست؟

در هر فصل از مسابقات گرندپری، هر ماشینی اجازه دارد تا 3 بار موتور ماشین را عوض کند. اگر بیشتر از 3 بار شد، هر بار راننده بدون در نظر گرفتن جایگاهش، مسابقه اصلی را از جایگاه آخر شروع می کند. در مونزا نیز بوتاس موتور چهارم برای ماشینش نصب شد. با اینکه او اسپرینت مونزا را اول شد، مسابقه را از جایگاه آخر شروع کرد. در مونزا او از جایگاه آخر شروع کرد اما در نهایت به مقام سوم رسید.

ورستاپن نیز این بار از عقب گرندپری روسیه خود را به جایگاه دوم رساند. البته باران آخر مسابقه به ورستاپن کمک کرد از جایگاه هفتم به دوم برسد. ردبول برای تعویض تایرهای بارانی خوب برنامه ریزی کرده بود.

این پیروزی لوئیس همیلتون را به صدر جدول قهرمانی بازگرداند. اما اینکه ورستاپن توانست از جایگاه آخر به دوم برسد، نشانه ناپایداری جایگاه همیلتون است. او در حال حاضر فقط 2 امتیاز از مکس بالاتر است.

همیلتون قبلا رکورد مایکل شوماخر را که 91 گرندپری بود، پشت سر گذاشته بود.

bord 24 - 100 امین پیروزی لوئیس همیلتون
گرندپری روسیه 2021

تاثیر باران در گرندپری سوچی

باران موجب لغزندگی پیست شد، اما این موضوع به نفع لوئیس همیلتون، راننده مرسدس و همچنین ورستاپن شد.

نوریس که موقعیت پول را روز شنبه گرفت، 5 دور مانده به پایان، جایگاه اولش را به دلیل باران از دست داد. ابتدا نم نم باران در بعضی گوشه های پیست شروع شد. ورستاپن که در جایگاه هفتم در تقلا بود اولین راننده ای بود که به پیت استاپ رفت تا تایر مدیوم آج دار را جایگزین کند. اول نوریس و همیلتون به پیت استاپ نرفتند. بعد از ورستاپن از نوریس پرسیدند که نیازی به تایرهای مدیوم دارد؟ او پاسخش نه بود. حتی همیلتون گفت باران خیلی هم شدید نیست و نمیخواست به پیت استاپ برود. اما به او دستور دادند به پیت استاپ برود چون باران شدید خواهد شد.

تنها 4 دور مانده بود که همیلتون هم تایرهایش را عوض کرد و نوریس روی تایرهای قبلی ماند.

باران آخر گرندپری روسیه برخلاف انتظارات شدت گرفت

همیلتون بعد از پیت استاپش 14.9 ثانیه از نوریس عقب بود، که با شدت باران فاصله را کم کرد. او بعد از 5 پیچ نه تنها توانست این فاصله را از بین ببرد بلکه به جایگاه اول هم دست یافت.

بالاخره نوریس هم بعد از بارها لیز خوردن در پیست، تصمیم گرفت به پیت استاپ برود. اما این تاخیر برای تعویض تایرها او را به جایگاه هفتم عقب انداخت.

 

کارلوس ساینز راننده فراری که تقریبا با ورستاپن برای تعویض تایرها به پیت استاپ رفته بود، به جایگاه سوم رسید. این در حالی بود که دانیل ریکیاردو از مک لارن به جایگاه چهارم و والتری بوتاس به پنجم دست یافتند. آلونسو هم نوریس را رد کرد و مقام ششم را از آن خود کرد.

خطای قضاوت راجع آب و هوا از طرف راننده و تیم مک لارن هر دو باهم اتفاق افتاد. این راننده 21 ساله در آغاز مسابقه جایگاه اولش را به کارلوس ساینز داد. تا دور 13 ساینز این جایگاه را حفظ کرد و سپس جایگاه را پس داد. همیلتون هم از جایگاه چهارمش در دور اول به هفتم رسید. او اولین قسمت مسابقه را پشت راننده ویلیامز، جورج راسل گیر کرده بود. زمانی که راسل و استرول به پیت استاپ رفتند، ریکیاردو همیلتون را عقب نگه داشت تا به نوریس نرسد.

همزمان ورستاپن که به دلیل پنالتی موتور عقب بود به همراه هم تیمی اش پرز به 2 ثانیه ای همیلتون رسیدند. وقتی نوریس و همیلتون به پیت استاپ رفتند، نوریس 10 ثانیه از لوئیس جلوتر بود.

چارلز لکلرک نیز راننده دیگری بود که از تصمیم با تاخیر تعویض تایر رنج برد. لکلرک نیز با این تاخیر بعد از پیت استاپ به جایگاه 15 ام این گرندپری فرمول یک نزول کرد.

 

کمتر از 2 هفته تا گرندپری ترکیه

در حالی که کمتر از 2 هفته تا گرندپری ترکیه باقی مانده، نگاهی اجمالی به آن می اندازیم. سال پیش در گرندپری ترکیه روز مسابقه باران شدیدی شروع شد. در این مسابقه همیلتون یکی از بهترین رانندگی های خود را به نمایش گذاشت. او گرندپری ترکیه را پارسال از آن خود کرد. اما امسال پیشبینی نتایج خیلی سخت شد. ورستاپن با لوئیس رقابت تنگاتنگی دارد و در این میان رانندگان دیگر نیز در گرندپری های قبلی و حتی سوچی خوب درخشیدند. این موضوع گرندپری ترکیه را هیجان انگیزتر می کند.

 

برای دریافت اخبار روز ورزشی با برد۲۴ همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *